Munduko herri eta hizkuntza guztiek irudiak, sinboloak eta metaforak sortzen dituzte bizi dutena eta gertatzen zaiena adierazteko. Hain zuzen ere, gizakiek sortutako esanahi, irudi eta sinbolo horiek osatzen dute munduko herrien kultura eta, azken batean, sortzen dituzten metafora horiek —irudi horiek— bizi duten egunerokotasunaren azalpen sinbolikoak dira.
Euskararen hiztun-herriak baditu bi sinbolo, baditu bi metafora bikain, bere herri-egoeraren berri ematen dutenak: Aitaren Etxea eta Amaren Sua.
Aitaren Etxea
Nire Aitaren Etxea
Gabriel Aresti Segurola Bilboko idazle euskaldun berriak 1964an Harri eta
Herri liburuan argitaratu zuen poema dugu. Bere poemarik ezagunena da.
Duela 50 urte baino gehiago Alemanian bizi den Nafarroako Beriaingo Patxi Oroz
Arizkuren filologo, ikerlari, musikari eta euskaltzain ohorezkoak 740
hizkuntzatan jasota dauka Arestiren poema. Bibliaren ondoren, munduan hizkuntza
gehienetara itzulita dagoen testua izango da. Horrela dio Nire Aitaren Etxea
poemak izenburutik aurrera:
Nire aitaren etxea
defendituko dut.
Otsoen kontra,
sikatearen kontra,
lukurreriaren kontra,
justiziaren kontra,
defenditu
eginen dut
nire aitaren etxea.
Galduko ditut
aziendak,
soloak,
pinudiak;
galduko ditut
korrituak,
errentak,
interesak,
baina nire aitaren etxea defendituko dut.
Harmak kenduko dizkidate,
eta eskuarekin defendituko dut
nire aitaren etxea;
eskuak ebakiko dizkidate,
eta besoarekin defendituko dut
nire aitaren etxea;
besorik gabe,
sorbaldik gabe,
bularrik gabe
utziko naute,
eta arimarekin defendituko dut
nire aitaren etxea.
Ni hilen naiz,
nire arima galduko da,
nire askazia galduko da,
baina nire aitaren etxeak
iraunen du
zutik.
Arestik Euskal Herriak frankismoaren diktadurapean herri bezala bizi zuen
zapalketa, zigorra eta jazarpena salatzeko idatzi zuen poema hori 1963an.
Aitaren Etxea galzorian ikusten zuen Euskal Herria da. Bilboko poetaren luma
zorrotzean euskarazko hitzen indarra ukaezina da arrisku bizian ikusten zuen
herria babesteko, defendatzeko eta zutik iraunarazteko. Arestik, Aitaren Etxea
metaforaren bidez, Euskal Herria —euskaldunen
lurraldea eta bizilekua— irudikatu nahi zuen, baina ez hori bakarrik.
Aitaren Etxea Euskal Herria egituratzeko, erakundetzeko eta, azken batean,
Euskal Herriaren lurraldetasuna eta herri izaera munduaren aurrean
aldarrikatzeko oihu zolia da. Hain zuzen
ere, Aitaren Etxea Euskal Herriaren izate politiko, instituzional eta
administratiboa eratzeko aldarri poetikoa da.
Amaren Sua
Amaren Suaren irudia, berriz, Otxandioko Bittor Kapanaga Elorza euskaltzale
argiaren sorkuntza da. Behin, Gabriel Aresti eta Bittor Kapanaga elkarrekin ari
zirela, Bittorrek halaxe esan omen zion Arestiri:
- Bai. Hori ondo dago... Aitaren Etxea
behar dugu, nahitaez. Baina, gure izatasunari eusteko, atzerago egin behar
dugu, aurrera egiteko... Amaren Sua berpiztu behar dugu. Amaren Sua!
Amaren Sua euskaratik datorkigun izatasuna dugu. Amaren Sua, Aitaren Etxearen
baitan, erdigunean kokatuta dago. Amaren Suak argitasuna eta berotasuna ematen
dio Aitaren Etxeari. Amaren Suak elkartzen ditu etxekoak. Amaren Sua da
etxekoen elkargune eta harreman lokarri. Etxekoak Amaren Suaren jiran,
sutondoan, elkartzen dira eta su horrek berotzen ditu kanpo eta barru, izan
ere, su horretan ontzen dituzten elikagaiekin elikatzen dira, gorputz eta
arima. Amaren Surik gabeko Aitaren Etxea berotasunik eta argirik gabeko teilape
ilun batean dauden lau horma hotz, huts eta hits bestetik ez dituen herri
galdua da, izan nahi duena eta izaterik ez duena.
Bittor Kapanagak zioen atzera begiratu behar dugula aurrera egiteko. Amaren Sua
historiaurretik bizirik iritsi zaigun herri izatasunaren lokarri bakarra da.
Garai batean, Euskal Herriko baserrietan sua gal ez zedin gauez txingarra
errautsetan biltzen zuten hurrengo goizean hauspotuz sua berriro berpizteko eta
iraunarazteko. Amaren Sua euskalduntasunaren jarraitzea, iraunaraztea eta
etengabeko sorberritzea da, txingarretik sua eta sutik txingarra sorberritzen
den bezalaxe.
Amaren Sua elementu zentrala da Aitaren
Etxearen herrigintzan. Aitorren hizkuntza zaharrak herri izaerako lotura sendo
bat ematen dio euskaradun jendeari. Izan ere, egitekotan, beste inongo lokarrik
baino estuago, euskarak egiten gaitu herri. Zazpi Euskal Herrietan, eta munduan
barrena ere bai, euskalgintzan diharduen euskaltzale jendea Amaren Sua
hauspotzeko, elikatzeko, indartzeko eta iraunarazteko eginahaletan dabil setati
Euskal Herriaren izatasuna hizkuntzan dagoela sinetsita.
Amaren Sua euskaratik eta euskaradun izatetik sortutako izatasuna dugu eta
izate horretan datza Euskal Herriaren jarraikortasuna, herri izaten
jarraitzearen etorkizuna.
(PATXI SAEZ BELOKI soziolinguista eta Euskaltzaindiko Sustapen batzordeko kidea).
Hausnarketa hau ondorengo hedabideek ere argitaratu dute:
- Puntua: Amaren Sua.
- Goiena: Amaren Sua.
- Hirutxuloko Hitza: Amaren Sua.
- Enbata: Amaren Sua.
- Berria: Amaren Sua.
- Gara: Amaren Sua.
- El Diario Vasco: Amaren Sua.
- El Correo: Amaren Sua.
- Zuzeu: Amaren Sua.
- Sustatu: Amaren Sua.
- Elinberri: Amaren Sua.
- Noticias de Gipuzkoa: Amaren Sua.
- Noticias de Navarra: Amaren Sua.
- Argia: Amaren Sua.
- Goierriko Hitza: Amaren Sua.
- Lea-Artibai eta Mutrikuko Hitza: Amaren Sua.
- Deia: Amaren Sua.
- Noticias de Alava: Amaren Sua.
- Herria
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina