Sarrera gisa
Oraintsu eskuratua dugu Hizkuntza Politikarako sailburuordetzak “eta
orain, 15-20 urteko prespektiban, zer?” galderari erantzun bat
eman nahi dion txostena. Txosten horren abiaburutzat “ESEP ildo
estrategikoen AMIA proposamenak” (2014ko abendua) dokumentua
hartu da eta, hori guztia, Euskara Sustatzeko Ekintza Planaren
diagnostikoan sakontzeko Euskara 21 Batzordeak izandako eztabaidaren
ondorio dugu.
Aspaldi honetan euskalgintza eta euskararen normalizazioaren
norabidea argitzeko sortzen ari diren izpien artean, honako
dokumentua eztabaidagai izatea ere aberasgarria da benetan. Dena
dela, aurretik esan nahi dut dokumentu horretan “ofizialtasuna”-ren
aipamena modu arinean azaltzen dela, zeren paperean bai, baina
errealitatean ez da horren xinplea.
Jakina, euskaldunon borondatea ezinbestekoa da euskararen
normalizaziorako edo euskararen sendotze-bidea egonkortzeko. Baina,
ezagutzaren igoeraren parean erabileraren porrotak adierazten digu
beste bariable asko daudela eragiten dutenak eta, nire uste apalean,
estatus berdintasunaren falta da nabarmenena, geroago azalduko
ditudan arrazoiengatik.
Badago beste akats bat. Egoera soziolinguistikoaren analisiak
egiterakoan, ia guztiak kanpotiko bariableetan oinarritzen dira
(etorkinak ugaltzea, hemendik kanpora doazen gazteen kasua, IKTak,..)
eta euskaldun kopuruaren bilakaerari begirakoak dira (zenbat
euskaldun pasibo, elebidun, hartzaile,… bilkaera demografikoa,…).
Ezin da ukatu horien eragina hikuntzaren berrrindartze prozesuan,
BAINA hizkuntza politikaren eta hizkuntza biziraupenaren
ARDATZA hizkuntza eskubideak bermatzean datza, euskaldunenak
noski, erdaldunenak bermaturik/ziurtaturik dauden neurri berean.
Geureak ditugun indar endogenoetan erreparatu beharko genuke gehiago.
Zer sustapena eta zer zutabea
Gauza bat da euskararen erabilpena areagotzeko sustapen lana, baina
horrek eskatzen du aldez aurretiko zutabe bat: EUSKARA ETA GAZTELANIA
MAILA BEREAN ERABILTZEKO BALDINTZAK FINKATZEA.
Hori bat dator dokumentuan egiten den aipamen honekin: HIZKUNTZEN
ARTEKO ELKARBIZITZA LORTU NAHI BADA EZINBESTEKOA DA ESTATUS
BERDINTASUNEAN EGOTEA. Bada, egoera horretan ez gaude. Ez ditugu hona ekarriko epaitegietan izan diren gora-behera asko Udal erakundeen
akta edo hainbat agiri euskara hutsean izateagatik. Zalantza egoera
da nagusi, zalantzak edo gabeziak dituen moduan EAEko Udal Legearen
proiektuak; adibidez, estaturako gaikuntza duten funtzionarioentzako
euskara merezimendutzat agertzen da eta ez ezinbesteko eskakizun
gisa. Esandako honek, dokumentuaren 13. Orrialdean “lege
estatusa”-ri buruz aipatzen denari eransteko ere balio du.
Aurreko paragrafoarekin lotuta, euskaldunok gizarte honetan euskaraz
bizi ahal izateko ditugun zailtasunak zerrenda luze amaigabean
leudeke. Esparru publikoan arreta euskaraz edozein zerbitzu edo
lekutan ziurtatzeko gabeziak badira (osakidetzan, ertzaintzan eta
udaltzaingoan, ur partzuergoetan, gizarte zerbitzuetan, ogasunean,
erregimen erdi publikoa duten kirol federazioetan,...), are zailagoa
gertatzen da maila pribatuan (lan-munduan, zerbitzu-enpresen
esparruan, merkataritzan, ..)
Erronkak
Erronkak zehazteko orduan, bi galdera hartzen dira abiapuntutzat
dokumentuan:
1).- “Zergatik euskara biziberritu?”.-
Euskal gizarteak uste dut dilema hori gaindituta daukala, beste gai
askorekin denboraz gertatu den moduan. Hori ez da gaur egun
eztabaidagarri, ez den bezala onargarria “arrazakeria”,
“autoritarismoa” edo generoa zein sexua oinarri bazterkeriarik
izatea. Beraz, dilema ikusten dut bizirik dagoela oraindik
“agintaritza politikoan”, ez dituelako behar beste neurri hartu
estatus berdintasunaren ildotik (ausardia falta, beldurra,
asertibitate eza,…).
Euskara biziberritzearen kontua “exigentzia etiko eta demokratikoa”
dela onartuta ere, ez da nahikoa. Horrek beste maila bateko zutabea
behar du, LEGEARENA, gizartearen inertzia bera nahikoa ez delako izan
euskal hiztunen eskubideak bermatzeko orduan. Urte asko pasa dira
Euskararen Legea kaleratu zenetik eta lege-marko orokor horrek ez du
administrazioaren gainerako arau eta funtzio multzoan behar beste
garapenik izan (adib.: edozein biztanlek Osakidetzan arreta euskaraz
izateko eskubidea izatea, gune soziolinguistikoa dena delakoa izan)
eta administrazioaren adarren batek ukitzen gaitu uneoro.
2).- “Zer etorkizun nahi dugu euskararentzat?”.-
Euskararen etorkizunean euskal hiztunen borondateak eta askatasunak
aginduko du eta ez horrenbeste gure analisiak (dikotomia, Fishmanen
mailetako bat lortzea, euskara eskluientea ez izatea, estrategia
intentsiboa, estentsiboa,…); estrategiak soberan ez, baina bigarren
mailan geratuko lirateke estatus berdintasuna benetakoa balitz.
Hizkuntza politikaren gakoa
Egia da adostasuna behar-beharrezkoa dela hizkuntzen arteko desoreka
eta berdintasun eza gainditzeko politika eraginkorra garatu nahi
bada, baina indarberritze horretarako aipatzen diren oinarri nagusiak
iraungo 30 urteetako berberak dira. Aipamenak aipamen geratu dira eta
eurak gauzatzeko behar diren neurriak erabakitzeke.
Hona hemen:
1).- Lehenengo oinarria: “bizikidetza, aukera berdintasuna,
demokrazia, askatasuna…, eskubide eta obligazioen dialektikan
bakarrik garatu daitezke…” (9. Orrialdea). Bat nator aipamen
horrekin, noski, baina ahaztu barik paragrafo berean esaten den
honekin: “Horrek eskatzen du, hizkuntzen aukera berdintasunerako
politika positiboak egitea ahulenaren alde, euskararen alde…”.
Nire ustez egiteke dagoena ez da “politika positiboa”, baizik
eta aukera berdintasunerako oinarrizko baldintzak ezartzea arestian
esandako arrazoiengatik. Hortxe dago gakoa. Onartezina da
administrazio publikoko edozein lanpostutan lan egiteko
derrigorrezkoa ez izatea Euskal Autonomia Elkargoan ofizialak diren
bi hizkuntzak menperatzea, euskaldunek berdintasunean bizi daitezen
Karrantzara, Busturialdera, Bilbora, Donostira zein Tolosara joan.
2).- Bigarren oinarria: “hizkuntza bizia, adin nagusiduna
izatea da euskararentzat nahi dugun etorkizuna”…”euskal
hiztunen komunitatea trinkotzea”. Bai. Gaztelania hizkuntza
bizia den bezala, euskarari ere hedapen funtzional eta geografiko
osoa eskaini behar diogu, politikakeria baztertuz.
Baina ez ditugu erratu behar “politikakeria” eta
“administrazioaren egin beharra” eta hortxe dago euskaldunon
konplexurik handiena; beldur izaten gara ez ote dugun hizkuntza baten
alde egitearekin bestea baztertzen eta ez ote den hori euskara
politikarekin lotzea. Ez. Hizkuntzen eta hiztunen eskubideen
trataeraz ari garenean, hizkuntza ofizial biak hartu behar ditugu
kontuan, BAINA BIAK, maila berean, eta ez dago eztabaida etikorik edo
demokratikorik hori oztopa dezakeenik. Euskara eztabaida politikotik
atera behar da eta administrazioak, era berean, dituen obligazioak
bete behar ditu.
Hasteko, koherentzi eta eredu izan
Esandako guztiak lotura zuzena dauka dokumentuaren 11. orrialdean
esandakoarekin. Hor defendatzen da “hizkuntza politika zehar
lerrotzat hartzea herri erakundeetan”, baina euskara
teknikariok beti aldarrikatu izan dugunari kasu gutxi egin zaio, edo
apenas. Areago, asuntu honetan atzerabidea izan da. Gogoan daukat
Hizkuntza Politikarako Idazkaritza Lehendakaritzaren menpe zegoen
sasoia, Mari Karmen Garmendia buru; gaur egun, Kulturaren magalean
kokatzen da, Sailordetza gisa, non eta Herri Erakundeetako txokotxo
batean. Hor dauka Admnistrazioan agintean dagoenak lehenengo
eginbeharra eta horren atzetik etorriko dira beste pausu guztiak.
Eta amaitzeko, dokumentuak berak adierazia aipatu nahi dut: “euskara
erdigune politikoan jarri behar da”. Bada, neurri handi batean
bere buruaren jabe den euskal administrazioak bere buruari agintzen
diona bete ezean, jai daukagu. Defenda dezagun hizkuntza ofizial bien
trabsbertsalitatea, biak dira komunikatzeko tresna, zerbitzua eskaini
eta lan egiteko elementu, bazter ditzagun konplexuak eta
politikakeriak. Orduan bai, euskarak gaztelaniaren indar bera izan ez
arren, estatus berdina izango du eta une horretan bai esan ahal izan
dugu euskal hiztunen esku dagoela euskararen etorkizuna. Horrela
ezean, ez dago berdintasunerako baldintzarik, errealitatean
gaztelaniaren inposaketa nagusituko da eta euskararen etorkizunaren
zama euskal hiztunon bizkarrera botatzen jarraituko dugu. Euskarak
etika eta demokrazia bere alde izango ditu, baina euskaldunok
eskubide eta babes berdinik ez eta bidea oztopoz beterik.
Bittor Zarrabeitia Bengoa
Hizkuntza Normalizaziorako Teknikaria
Gernika-Lumoko Udala
Data: 2016-I-5
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina